الترجمة الطبية الترجمة الطبية
الترجمة الطبية
7/3/2014
الأطعمة المُسوِّسَة
د. محمد علي نوري
أي نوع طعام يحتوي على السكريات او كربوهيدرات أخرى يمكن أن تتأيض بواسطة البكتريا الموجودة في اللويحات السنية , يعتبر مسوساً (ينتج او ينمي تسوس الأسنان). على سبيل المثال, الحلويات تعتبر مسوسة.

من العوامل الرّئيسية في تحديد تسوسية الكربوهيدرات هو مدة بقاء الطعام في الفم. السوائل الحلوة، مثل المشروبات الباردة، تترك الفم سريعاً, و هي ليست مسوسة بقدر المأكولات الدبقة, مثل الزبيب والكرميل, والتي تلتصق بالأسنان وتبقى مدة أطول في الفم.

أنواع أخرى من الطعام مثل البسكويت على الرغم من أنه ليس من الحلويات يعتبر من الأطعمة المسوسة لأنه يحتوي على الكربوهيدرات المكررة التي تلتصق بالاسنان. فهو يبقى في الفم فترة طويلة كافية للتحلل إلى السكريات التي تستخدم من قبل البكتريا.

عامل آخر مهم في تحديد التسوسية , ما إذا كان الطعام يحفز تدفق اللعاب. تدفق اللعاب يخدم وظيفتين:
1) يسرع إزالة الطعام من الفم.
2) يوفر مصدر للفلورايد لتقوية السن.
Cariogenic Foods
Dr. Mohammed Ali Noori

Any food that contains sugars or other carbohydrates that can be metabolized by bacteria in plaque is described as cariogenic (producing or promoting dental decay). For instance,sweets are cariogenic.

A major factor in determining the cariogenicity of a carbohydrate is how long the food stays in the mouth. Sugary liquids such as soft drinks leave the mouth quickly and are not as cariogenic as sticky foods, such as raisins or caramels, which adhere to the teeth and stay in the mouth longer.

Foods such as crackers, although not sweet, are cariogenic because they contain refined carbohydrates that stick to the teeth. They remain in the mouth long enough to be broken down into the sugars that can be used by bacteria.

Another important factor in determining cariogenicity is whether or not the food stimulates the flow of saliva. Salivary flow serves two functions:

(1) It speeds clearance of food from the mout.

(2) it provides a source of dietary fluoride to strengthen the tooth.

تابعنا على
Follow us
 
Developed By
تصميم وتطوير