الترجمة الطبية الترجمة الطبية
الترجمة الطبية
19/3/2014
الآثار الجانبية الفموية المصاحبة لعلاج السرطان
د. محمد علي نوري
وجدت المؤسسة الوطنية للبحوث السنية والقحفية الوجهية التابعة للمؤسسة الوطنية للصحة، أنه تنشأ عند حوالي ثلث المرضى الذين يتعالجون من مرض السرطان بعض أنواع المضاعفات الفموية.

تتراوح هذه المضاعفات بين ألم بسيط في اللثة إلى أخماج فموية حادة، و قد تؤثر هذه المضاعفات سلباً على علاج السرطان و على نمط حياة المريض بشكل عام.

لحلٍّ مثاليّ، قم بجدولة أي إجراء باضع لطب الأسنان، مثل علاج قناة الجذر، قبل البدء بالعلاج الكيميائي؛ لأن الأخماج السنية غير المعَالجة يمكن أن تزداد حالتها حدة، كأثر جانبي لأدوية السرطان.

بمجرد البدء بالعلاج الكيميائي، قم بتفحص فمك يومياً للتأكد من خلوه من أي تقرحات أو مشكلات أخرى. يستجيب كل شخص بصورة مختلفة للعلاج الكيميائي، فقد يعاني البعض من آثار جانبية فموية لفترة قصيرة أو طوال مدة علاج مرض السرطان.

تأكد من إعلام الطبيب المختص بالأورام بأي تغيُّرات في صحة فمك، وتأكد من أن كل من طبيب الأسنان والطبيب المختص بالأورام على تواصل وعلم بحالتك الصحية، في حال ظهور أي مشكلات فموية خلال فترة العلاج الكيميائي.

تتضمّن الآثار الجانبية الفموية المصاحبة للعلاج الكيميائي ما يلي:
•    جفاف الفم
•    آلام في الفم و اللثة
•    أخماج فموية
•    تغيُّر في مذاقات الأطعمة
•    حرق و تورُّم في اللسان

ويمكن للمريض التخلص من هذه الآثار الجانبية باتباع نمط منتظم من العناية بالفم، يتضمن المواظبة اليومية على تفريش الأسنان مرتين بالإضافة إلى استخدام خيط الأسنان. ويمكن للاستخدام المنزلي لعلاج الفلورايد أن يساعد في منع تسوس الأسنان، وُينصح بهذه الطريقة عادةً المرضى الذين يخضعون للعلاج الإشعاعي.

Oral Side Effects Associated With Cancer Treatment
Dr. Mohammed Ali Noori
Approximately one-third of people who undergo treatment for cancer will develop some type of oral complications, according to the National Institute of Dental and Craniofacial Research at the National Institutes of Health.

These complications can range from mild gingivitis to severe oral infections, and they can interfere with cancer treatment and with the patient’s overall quality of life.

Ideally, schedule any invasive dental procedures, such as a root canal, before you start chemotherapy because an untreated dental infection could become more severe as a side effect of the cancer drugs.

Once you begin chemotherapy, check your mouth each day for sores or other problems. Everyone responds differently to chemotherapy, and you may have some oral side effects for only a short time or for the duration of your cancer treatment.

Be sure to keep your oncologist informed about any changes in your oral health, and make sure that your dentist and oncologist talk to each other to coordinate your care if dental problems arise during chemotherapy.

Oral side effects associated with chemotherapy include:
•    Dry mouth
•    Painful mouth and gums
•    Oral infection
•    Changes in taste
•    Burning or swelling of the tongue

You can relieve these side effects by following a consistent oral care routine of twice-daily tooth brushing and daily flossing. In addition, an at-home fluoride treatment can help prevent cavities and is often recommended for radiation therapy patients.
تابعنا على
Follow us
 
Developed By
تصميم وتطوير