الترجمة الطبية الترجمة الطبية
الترجمة الطبية
19/6/2015
آلية جديدة لعلاج الانفلونزا
د. عبد الستار شرف

الدواء الذي يستهدفُ المضيف وليس الإنفلونزا، ونتائج إيجابية للطريقة

تقتل الانفلونزا مئات الآلاف من الناس في جميع أنحاء العالم كل عام، مع أن هناك أساساً صنف واحد فقط من الادوية لمحاربة الفيروس المتغير باستمرار. وقد أُبلِغ بالفعل عن حالات مقاومة لهذا الصنف من الادوية، ويشعر الباحثون الآن بالقلق من تطور سلالة جديدة تماماً من الانفلونزا، ما قد يؤدي إلى وباء شبيه بوباء عام 1918 التي مات فيها ما يناهز 50 مليون شخص.

 يحاول العديد من الباحثين تطوير عقاقير جديدة لمكافحة فيروس الانفلونزا. إلا أن الباحثين في مستشفى سانت مايكل لديهم فكرة مختلفة تماماً. الناس الذين يموتون من الانفلونزا يموتون أساساً بسبب فشل الجهاز التنفسي، عندما تبدأ الأوعية الدموية الدقيقة في الرئة بتسريب السوائل إلى الحويصلات الهوائية في الرئة. ويتساءل وارن لي، الباحث في مركز أبحاث كينان للعلوم الطبية، ماذا سيحدث لو طور شخصٌ ما علاجاً من شأنه أن يمنع تلك الأوعية الدموية من التسريب؟

اختبر وارن لي بالتجارب على الفئران دواء جديداً طوره باحثون في مستشفى سونيبروك، وهذا الدواء يؤثر على الخلايا البطانية التي تبطن الأوعية الدموية. وقد خلص عملهم الذي نشر في مجلة "تقارير عامية" أن: كان دواء فاسكولوتايدVasculotide  فعالاً ضد السلالات المتعددة للإنفلونزا بما فيها سلالة أنفلونزا الخنازير الوبائية 2009.
من دون الدواء ، توفي 100 % من الفئران خلال أسبوع واحد، وبإعطاء الدواء، نجا أكثر من 80 في المائة. بالإضافة لذلك:
•  أثر الدواء حتى عند إعطائه بعد أيام من بدء الإصابة. بينما يجب إعطاء الأدوية المضادة للفيروسات التقليدية، مثل تاميفلو، فور الإصابة.
•  أثر هذا الدواء لوحده، وبالاشتراك مع الأدوية الأخرى المضادة للفيروسات.
•  أثر دون المساس بقدرة الجسم على شن استجابة مناعية للفيروس.

وقال لي، وهو طبيب و باحث في البيولوجيا الخلوية، أن هذا البحث أجري على الفئران، وجد أن النتائج مثيرة لأن العقار كان فعالاً في اثنين من سلالات مختلفة من الفئران وثلاث سلالات مختلفة من الإنفلونزا. وقال بما أن آلية تسريب الأوعية الدموية إلى الرئتين شائعة في جميع أنواع الحيوانات، فهو متفائل من أن الدواء يمكن أن يكون فعالاً في الحيوانات الأخرى ، بما في ذلك البشر.

وقد طلبت الجهة المكتشفة الحصول على براءة اكتشاف للدواء في الولايات المتحدة.

new mechanism to fight flu
Abdulsattar Sharaf
Drug Targets Host, Not Flu, with Positive Results 

The flu kills hundreds of thousands of people around the world every year, yet there is essentially only one class of drugs to fight the ever-changing virus. Cases of flu resistant to this class of drugs have already been reported and researchers worry a completely new strain of flu could evolve, leading to a pandemic like the one in 1918 that killed approximately 50 million people.
Many researchers are trying to develop new drugs to defeat the flu virus. But researchers at St. Michael’s Hospital had a completely different idea.
People who die from the flu actually die from respiratory failure, when the lung’s tiny blood vessels start leaking fluid into the lung’s air sacs. Warren Lee, a researcher with the hospital’s Keenan Research Centre for Biomedical Sciences, wondered what would happen if someone developed a treatment that would prevent those blood vessels from leaking?
Working with mice, Lee tested a new drug developed by researchers at Sunnybrook Hospital that acts on the endothelial cells that line the blood vessels.
Their work, published today in the journal Scientific Reports, found that:
The drug, Vasculotide, was effective against multiple strains of influenza, including the 2009 swine flu pandemic strain. Without the drug, 100 percent of the mice died within one week. With the drug, more than 80 percent survived. In addition:
• The drug worked even if it was administered days after the infection began. Traditional antiviral drugs such as Tamiflu must be started immediately.
• The drug worked alone and in combination with antivirals.
• It worked without compromising the body’s ability to mount an immune response to the virus.
Lee, a critical care physician and cell biologist, said that while this research was conducted in mice, he found the results exciting since the drug was effective in two different strains of mice and three different strains of flu. He said that since the mechanism of blood vessels leaking into lungs is common throughout animals, he was optimistic the drug could be effective in animals other than mice, including humans.
تابعنا على
Follow us
 
Developed By
تصميم وتطوير