الترجمة الطبية الترجمة الطبية
الترجمة الطبية
19/9/2015
غسول اليدين المضاد للجراثيم ليس أفضل من الصابون العادي في القضاء على الجراثيم
د. ماسة نحلاوي
ينفق الملايين من المتسهلكين الأمريكيين ما يقارب بليون دولار سنوياً على الصوابين المضادة للجرايثم والمكروبات. لكن هل هو فعلاً أفضل من الصابون العادي؟؟ تظهر دراسة جديدة فرق ضئيل في الخواص القاتلة للجرائيم بين الصابون العادي والصابون المضاد للجراثيم عند استعماله في ظروف الحياة الطبيعية. 
يعد غسل اليدين بالماء والصابون طريقة غير مكلفة وهامّة في منع انتقال الأمراض، فهي تزيل الملوثات بما فيها العوامل الممرضة كالجراثيم والفيروسات، من اليدين.
تشير تسمية "مضاد للبكتريا" إلى صابون حاوي على مواد ذات فاعليّة قاتلة للجراثيم، والّتي من أشهرها تريكلوزان. فيما لا يحتوي الصابون العادي على مثل هذه المواد. ومع أنّ الصوابين المضادة للبكتريا تكاثرت بشكل كبير في الآونة الاخيرة، إلّا أنّه يوجد جدل حول فعّاليّة وأمان هذه المنتجات المضادة للبكتريا. 
تمت إضافة التريكلوزان إلى العديد من منتجات العناية بالنظافة الشخصيّة مثل الصابون، ومعجون الأسنان، وسائل الاستحمام والغسولات، بهدف التقليل من التلوث الجرثومي ومنع نمو البكتريا. وقد أثبت فعالية مضادّة للجراثيم والفيروسات والفطور، إلّا أنّه تم التبليغ عن آثار جانبيّة عديدة مثل حوادث تحسّس، ومقاومة جرثوميّة للصادات الحيوية، واختلال في عمل الغدد الصّم، وسميّة حادّة ومزمنة وتراكم حيوي. حتّى أن دراسة أشارت إلى إمكانيّة التّسبب بالسرطان. 
وأشارت الدّراسة الّتي نشرت في مجلّة Antimicrobial Chemotherapy، إلى أن الدليل على كون الصابون المضاد للبكتريا أكثر فعّاليّة من الصابون العادي، غير حاسمة.
Antibacterial handwash 'no better than plain soap' for fighting germs
Masa Nahlawi
Millions of US consumers spend nearly $1 billion annually on "antibacterial" and "antimicrobial" soap, but is it really better than plain soap? A recent study shows little significant difference between the bactericidal effects of plain soap and antibacterial soap when used under real-life conditions.
Hand washing with soap and water is an important and inexpensive method for preventing the transmission of disease, as it removes contaminants, including pathogenic bacteria or viruses, from hands.
"Antibacterial" refers to soap containing ingredients with active antimicrobial activity, of which triclosan is the most common. Plain soap, on the other hand, contains no such ingredients. Although antibacterial hand washes have proliferated in the fight against harmful germs, there is some controversy over the effectiveness and safety of antibacterial products.
It is added to various personal care products and cosmetics, including soap, toothpaste, lotions, shampoos, with the aim of reducing or preventing bacterial contamination and growth.
Triclosan has proven effective against bacteria, fungi and viruses. However, adverse effects have been reported, including allergies, antibiotic resistance, endocrine disruption, acute/chronic toxicity and bioaccumulation; one study even identified carcinogenic impurities.
Their findings have been published in the Journal of Antimicrobial Chemotherapy.it supposed that the evidence of antibacterial soap's effectiveness compared with plain soap is, moreover, inconclusive.
تابعنا على
Follow us
 
Developed By
تصميم وتطوير