الترجمة الطبية الترجمة الطبية
الترجمة الطبية
4/4/2016
تنكس البقعة (الأعراض والأنواع والعلاج)
د. فادي رضوان

تَنكُّس البُقعَة هو مرضٌ يُصيب الشبكيَّة.الشَّبكيّة هي الطبَقة الموجودة في مُؤخّرة العين والتي تُساعدناعلى رُؤية العالم من حولنا.

يَتسبّ تنكُّس البُقعة بحدوث تغيُّرات في الرُّؤية المركزيّة. فالصُّور التي كانت تظهر واضِحةَ فيما مضى قد تُصبح غائِمةً. وقد يَظهر فيما بعد بُقَع عاتمَة تأخذ بالكبر. يمكن أن تُصبح الخُطوط المُستقيمَة مُنحرفَة أو مُنحنية. وقد تُصبح الألوان أقلّ زُهوّاً أو أعتم.

العينان تعملان معاً. وعندَ فقد الرُّؤيَة في إحدى العينين، قد لا ننتبه لذلك لأنّ العين الأخرى يظلّ بمقدورها أن ترى. يتعيّنُ فحص كلّ عين على حدة من أجل تَشخيص التغيُّرات الحاصلة في الرُّؤية.

الأعراض المُلاحظَة في التنكُّس البقعي قد نُشاهدها في اضطّرابات عينيّة أخرى. فمن المُهم جداً أن يُجري طَبيب العيون فحصاً بهدفِ التأكد من عَدم وجود اضطرابات أُخرى.

يُؤثّر تنكُّس البُقعة الجافّ على سَلامَة الشبكيّة. الشبكيَّة هي الطبقَة المُبطّنة للعين التي تستجيبُ على الضَّوء. نُشاهد هنا مَقطَعاً عَرضياً للشَّبكية. في النوع "الجافّ" من تنكُّس البقعة، تتجمَّعُ النواتج الاستقلابيَّة النهائيّة تحتَ الشبكيَّة. نُطلق على تلك الرواسب اسم "البراريق الشَّفافَة". يمكن أن يُؤدّي تنكُّس البقعة الجافّ بمرور الوقت الجافّ إلى تندُّب أو ترقُّق الشبكيَّة فوقها. يتسبّبُ تنكُّس البقعَة الجافّ بفقد تدريجي للرُّؤية المركزيّة بمرور الوَقت. يكون تقدّم المرض مختلفاً بين مريضٍ وآخر، ويُحافظ بعض المرضى على نَظرهم لمدّة زمنية طَويلة جداً. سوفَ يُراقبُ طبيب العيون عينيكَ. ويمكن السُّؤال عن كيفية الإقلاع عن التدخين أو مُستحضرات الفيتامينات التي تُساعِد على إبطاء ترقّي تنكُّس البُقعة الجافّ.

يمكن أن يَحدث تنكُّس البُقعة الرَّطب عندَ المرضى المُصابين بتنكُّس البقعة من النوع الجاف. في النوع "الرَّطب" تبدأ الأوعيَة الدَّموية والتي تكون مُسرِّبة وشاذّة بالنمو في الشَّبكيَّة. تتسبّب تلك الأوعيَة الدمويَّة المُشاهدَة في تنكُّس البقعَة "الرطب"، وعلى النقيض من الأوعيَة الدمويَّة الأخرى في الجسم، بتورُّم الشبكيّة وحدوث نزيف فيها. يمكن أن يَتسبّب تنكُّس البُقعة الرطب بفقد رؤية تدريجيّ أو مُفاجئ عندما تُسرّب تلك الأوعيَة السَّوائِل أو عندما تنزف. يمكن أن يتطوَّر فقد النظر في حال تركه دون عِلاج.

إن الشبكيَّة والتي تُبطّن الجدار الخلفي للعين هي المسئولَة عن النظر. في تنكُّس البُقعة الجاف تتجمَّع رَواسِب في أسفَل الشبكيَّة. في تنكُّس البقعَة الرطب تبدأ أوعيَة دمويَّة شاذّة بالنمو. يتحرّر جُزيء اسمه عامل النموّ البطاني الوعائي " VEGF" في تنكُّس البقعَة الرطب. يرتبطُ عامل النموّ البطاني الوعائي مع مُستقبلات له بشكل يُشبه دُخول المفتاح في القفل. عامل النموّ البطاني الوعائي هو إشارة تُسبّب تكوُّن أوعيَة دمويّة مُسرِّبَة تحتَ الشبكيَّة. لأن تلك الأوعيَة الدمويَّة تكون مُسرّبة ونازفة، تصبح الشبكيّة مُتورّمة وقد تتدهور الرّؤية.

تتمثّلُ المُعالجة الرئيسيَّة لتنكُّس البقعة الرطب في حَقن دواء داخِل العين. نَضع هذا الدواء قرب الشبكيَّة بعد تجميد وتَنظيف العين، ولا يَشكو مُعظم المرضى إلا من القليل من الانزعاج. تعمَل هذه الأدويَة عن طريق الارتباط مع عامل النموّ البطاني الوعائي الذي تَحرَّر، بشكل شبيه بعمل الإسفنجَة. ونتيجةَ لذلك لا يَستطيع عامل النموّ البطاني الوعائي الارتباط مع مُستقبلاته. تبطئ هذه الحقن نموّ الأوعية الشاذّة أو توقفه. وكما في أي إجراء طبي، يُساعد حَقن مُضادات عامل النموّ البطاني الوعائي على الحفاظ على النظر أو تقليل خُطورة فقد النظر بسبب تنكُّس البقعَة الرطب. للحُقن مَخاطر في كل مرّة نجريها. تستمرُّ فائدتها لمدّة مُعيّنة فقط، وقد تكون إعادة الحقن ضَروريّة للحفاظ على النظر. استشر طبيب العيون لتعرف المزيد عن فَوائِد ومَخاطر الأدوية المُضادّة لعامل النموّ البطاني الوعائي.       

macular degeneration
Dr. Fady Radwan

Macular degeneration is a disease which affects the retina. In this video we will describe the symptoms of macular degeneration. The retina is the layer at the back of the eye which helps us to see the world around us.

Macular degeneration causes changes in central vision. Images which were once clear may appear blurred. Later, dark spots may appear and enlarge. Straight lines may become distorted or curved. Colors may appear less vivid or darker. 

The eyes work together. When one eye loses vision, it may not be noticed because the other eye is still able to see. Each eye must be tested on its own to identify changes in vision. 

The symptoms of macular degeneration may be found in other eye conditions. It is very important for an ophthalmologist to perform an examination to ensure that no other conditions are present.

Dry macular degeneration affects the health of the retina. The retina is the lining of the eye which responds to light. Here, a cross section of the retina can be seen. In the "dry" form of macular degeneration, metabolic end products collect underneath the retina. These deposits are called "drusen". Over time, Dry Macular Degeneration can lead to scarring or thinning of the retina above. Dry macular degeneration may cause gradual central vision loss over time. Every patient has a different course, and some patients preserve vision for a very long time. Your ophthalmologist will monitor your eyes. Ask about how stopping smoking or vitamin formulations can help to slow the progression of dry macular degeneration.

Wet macular degeneration may develop in patients with the "dry" form of macular degeneration. In the "wet" form, blood vessels that are leaky and abnormal begin to grow into the retina. Unlike normal blood vessels in the rest of the body, those seen in "wet" macular degeneration cause swelling or bleeding into the retina.      . If untreated, vision loss can progress. 

The retina, which lines the back wall of the eye, is responsible for sight. In "dry" macular degeneration, deposits collect underneath the retina. In "wet" macular degeneration, abnormal blood vessels begin to sprout. A molecule known as a vascular endothelial growth factor, or "VEGF", is released in "wet" macular degeneration. VEGF binds to its receptors much like a key entering a lock. VEGF is a signal which causes leaky blood vessels to form underneath the retina. As these abnormal blood vessels leak and bleed, the retina becomes swollen and vision may decline.

The main treatment for "wet" macular degeneration is an injection of medication into the eye. This medication is delivered close to the retina after freezing and cleaning the eye, and most patients experience only minimal discomfort. These medications work by binding to the VEGF that is released, much like a sponge. As a result, the VEGF cannot bind to its receptors. These injections slow or stop the growth of abnormal vessels. As with any medical procedure, injections of anti-VEGF may help to preserve or slow the risk of vision loss from "wet" macular degeneration. Injections carry risks each time they are performed. They last only a certain time, and repeated injections may be necessary to preserve vision. Talk to your ophthalmologist about the benefits and risks of anti-VEGF medication to learn more.

تابعنا على
Follow us
 
Developed By
تصميم وتطوير