الترجمة الطبية الترجمة الطبية
الترجمة الطبية
10/10/2016
طُرُق لتصير "مُتيقّظاً"
د. فادي رضوان

يُشكل تعليم العقل على التَّركيز ترياقاً قوياً تجاه الشدّة والإجهاد الناجمان عن حياتنا المعاصرة دائمة الحركة.

ونسمي القُدرة على إيلاء الاهتمام لما نواجهه بين لحظة وأخرى (من دون الانجرار إلى أفكار من الماضي أو إلى مَخاوف بشأن المستقبل، أو من دون الانهماك في أفكار بشأن ما يدور) اسم اليقظة.

من السهل تعلم ومُمارسة تمرين التأمل اليقظ الأساسي هذا:
1. اجلس على كرسي ذي ظهر مستقيم أو تربّع على الأرض.
2. ركّز على أمر يرتبط بتنفسك، مثل الإحساس بجريان الهواء في الأنف أو من الفم، أو بارتفاع وانخفاض بطنك عندما تستنشق الهواء وتزفره.
3. عندما تحصر تفكيرك بهذه الطريقة، ابدأ بتوسيع تركيزك. صر مُتنبها للأصوات والأحاسيس والأفكار.
4. تقبل وقدر كل فكرة أو إحساس دون تقيمها على أنها جيدة أو سيئة. وإذا بدأ عقلك بالتسارع، عد للتركيز على تنفسك، وارجع لتوسيع وعيك من جديد.

تميل تأثيرات تأمل اليقظة لأن تكون مرتبطة بالجرعة، فكلما مارسته أكثر، زاد مقدار الفائدة الذي تناله. 
Ways to become "mindful"
Dr Fady Radwan
Learning to focus the mind can be a powerful antidote to the stresses and strains of our on-the-go lives. The ability to pay attention to what you're experiencing from moment to moment — without drifting into thoughts of the past or concerns about the future, or getting caught up in opinions about what is going on — is called mindfulness.
This basic mindfulness meditation exercise is easy to learn and practice.
1. Sit on a straight-backed chair, or cross-legged on the floor.
2. Focus on an aspect of your breathing, such as the sensations of air flowing into your nostrils and out of your mouth, or your belly rising and falling as you inhale and exhale.
3. Once you've narrowed your concentration in this way, begin to widen your focus. Become aware of sounds, sensations, and ideas.
4. Embrace and consider each thought or sensation without judging it as good or bad. If your mind starts to race, return your focus to your breathing. Then expand your awareness again.
The effects of mindfulness meditation tend to be dose-related — the more you practice it, the more benefits you usually experience.
تابعنا على
Follow us
 
Developed By
تصميم وتطوير